lördag 3 april 2021

Ny milstolpe - 5000 dollar på BlockFi!

Livet rullar på. Fantastiskt härligt med den här vårknäppen och lite långledigt, det gör själen gott. Med lite mer tid, så tänker jag att det vore roligt att göra en serie där jag redogöra för mina olika innehav just nu - innehav som i detta nu överstiger 2,1 miljoner kronor. 

Den huvudsakliga portföljen ser ni här, och nästa helg kommer jag redogöra för min fondportfölj som jag håller på att bygga hos Savr. Jag kommer försöka redovisa lite tankar också kring hur jag tänkt så att ni får logiken bakom det också. Kul ska det bli! 

Men till kryptovalutorna då. I januari så gick jag in med ca 2500 USD, via mitt investeringsupplägg via Coinbase + BlockFi, och som ni säkert förstår av rubriken till inlägget så har jag dubblat min investering på mindre än tre månader, riktigt kul! Fördelningen just nu är ungefär 60/40 mellan Bitcoin och Ethereum för att det är de teknikerna jag tror mest på. 



Sedan så är det kul att se att jag, endast i ränta, tjänat ihop nästan 54 USD på de tre månaderna. Det motsvarar ca 1 900 kr/år, en respektabel direktavkastning för ett värdepapper som dessutom rusat i värde på kort tid. Vill ni också testa på samma upplägg som jag själv valt, så har jag alltså satt ihop en guide för hur jag investerar i kryptovalutor.

Nästa vecka blir det fondgenomgång av mina innehav på Savr. Det är en mindre del av min totala portfölj, men eftersom jag satt upp återkommande köp varje månad så kommer denna att växa sig större vad tiden lider. Ska bli spännande att se er reaktion. 

Men gällande dagens ämne, äger ni själva krypto än? Det vore intressant att se hur ni kära läsare valt att ställa er till det här fenomenet. 

11 kommentarer:

  1. Bara en kort fundering, hur deklarerar du dina btc när du sätter in dem hos blockfi, anses det vara en avyttring då du onte längre har kontroll över dina nycklar? Och hur blir det med räntan som betalas ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Simon, eftersom all handel skett under 2021 så har inte den frågan aktualiserats ännu för min del. Jag kommer göra en detaljerad redogörelse för detta i samband med att det blir aktuellt nästa år. Tack för dina frågor!

      Radera
  2. Hej, kan inte riktigt bestämma mig om cryptovaluta är bra eller dåligt. Tvekar kring vad som driver dess värde i framtiden. Har trots detta gått in direkt i BTC och ETH (90/10) och även köpt ett par XBT Certifikat. Utvecklingen för dessa i linje med dig, dvs en fördubbling. Jag följer utvecklingen och ser om jag slutligen kan bestämma mig om detta är framtiden och därmed gå in hårdare. Vi får se.
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag ser det är den största fördelen med krypto/e-valutor att överföring av stora värden kan ske så mycket snabbare och utan bankers inblandning.

      De löser ett faktiskt problem och är otroligt mycket billigare att använda kontra banker.

      Det kommer med all säkerhet användas på fler sätt, men det är garanterat här för att stanna.

      Radera
    2. Delar "Anonyms" bild av fenomenet. Sedan så kommer priser fluktuera kraftigt även framöver, och jag förutspår absolut en till dipp då spekulanterna plockar hem sina vinster. Men att det blir högre höjder därefter och att det blir en större adoption i samhället. Det känns nästan givet.

      Radera
  3. Har kollat en del Piaggio nu. Men är nog ingen aktie man ska äga i tio år.

    SvaraRadera
  4. hej, hur mycket kan du om kryptokort, och hur enkelt kan spåras?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har väl kollat på ett eller två men ännu inte gått all in på den idén. Deras spårbarhet har jag inte luskat i riktigt, vill du undvika att hamna under Skatteverkets lupp? :)

      Radera
  5. Hur ser du på riskerna med Blockfi? När jag läste deras disclaimers fick jag egentligen intrycket att man kan förlora hela sin investering utan någon som helst garanti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den typen av disclaimers måste alla kryptoaktörer ha på sina sidor, det finns ingen statlig bankgaranti att erbjuda ännu för den här typen av produkter. Blockfi som plattform är dock garanterade av Gemini då de själva sitter på faktiskt krypto motsvarar deras användares innehav upp till 95%. Men allra säkrast är att ha sin krypto i "cold storage", vilket jag också pratar om i min guide.

      Gällande risker på BlockFi, så kan jag rekommendera att lyssna på Andre Jikh https://www.youtube.com/watch?v=fAmdC64KKdM

      Lycka till!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...