Sidor

söndag 28 april 2019

Passiva inkomster online #2 - Tjäna pengar på YouTube

Här kommer så del två i min serie om passiva inkomstkällor online - att bli en fancy pancy YouTuber. Med mer än 3,25 miljarder timmar som visas varje månad på plattformen så är det inte långsökt att tro att här finns det pengar att tjäna. Men är det verkligen så lätt? Finns det kanske en annan dimension till plattformen en passiv inkomstjagare bör beakta?




Vad behövs för att börja med YouTube?


Tröskeln för att börja bli en YouTuber är extremt låg men om du vill ha hållbarhet över tid på plattformen så bör du investera i bra teknik och att lägga ned tiden som krävs för att bygga upp en stadig skara av prenumeranter. Men egentligen kan du börja genom att göra en "talking head" med din smartphone bara och se om du får någon resonans med någon där ute. Men på en marknad där knivskarp konkurrens råder så är det en vettig idé att investera i bra material och din tid för att nå ut överhuvudtaget. 


Tjäna pengar på annonsering


Så, när du väl börjat leverera bra material som du känner ger dig massa glädje och energi så kanske du är nyfiken på hur du kan tjäna pengar på det här? Här nedan kommer ett klipp som jag kan rekommendera på området som ger ett väldigt realistiskt perspektiv på vad du kan förvänta dig i form av inkomster från din kanal. Brett, som han heter, går igenom de faktiska siffrorna han lyckats samla ihop på sin kanal efter ungefär en minut in i klippet.




Nu kanske inte 50 000 SEK på ett år är en helt försumbar inkomstkälla men det är fortfarande inte de där sköna 10 000 SEK/månad som du vill ha i passiva inkomster för att känna att det är värt all tid man lägger ned på plattformen. Och med tanke på att Brett är en ganska flitig och populär YouTuber så förstår du att det tar ett bra tag att komma upp i de här siffrorna. Det tar ett tag innan man lyfter sina 150 miljoner som Pewdiepie så att säga.

Det som lyfts fram än mer i klippet dock är att det finns olika nischer där annonsörer betalar bättre, exempelvis inom webbutveckling. Så har du kunskap inom detta och är bekväm med att faktiskt prata lite framför kameran och dela med dig av det du vet så kan du tjäna lite bättre än Brett. Sedan så ökar ju också inkomsterna om du lyckas få ett riktigt viralt klipp som når ut världen över, men oddsen talar emot detta.

Det YouTube har dock är fördelen, precis som med bloggande, att klippen/inläggen kommer finnas kvar och kan leverera passiv inkomst över tid. Levererar du bra material som står emot tidens tand så kan du alltså göra det här till något som tickar in fint för dig på sikt i form av annonspengar. 

Sedan så finns det en ytterligare inkomstkälla via dina klipp som kallas affiliate-länkar, vilket är annonslänkar för företag där du får en ersättning för varje köp som en kund gör via din länk. Exempelvis om du skulle rekommendera en kamera du använder för att spela in dina klipp som kunden sedan kan gå in att köpa via Amazon eller liknande retailers. Mer om detta i ett kommande inlägg i min serie. 

Utöver annonsintäkter och affiliate-länkar så kan du även göra advertorials (som jag skrev om här) på YouTube i form av produktrecensioner eller samarbeten som lämpar sig för det innehåll du levererar. Det här kan företag betala bra för, så här finns det potential att dra in lite extra slantar.


YouTube som en del i en större strategi


Det är inte en slump att varenda influencer idag har både instagram och YouTube, det ger dig nämligen en plattform att nå ut till en publik som gillar det du gör. Många entreprenörer behandlar sin YouTube-kanal, sin blogg eller sina sociala mediekonton som trafikdrivare till sin site eller för andra initiativ. 

Och om vi ska gå tillbaka till advertorials och samarbeten så är det mängden möjlig trafik det som sponsoren är villig att betala för. Har du en miljon följare sammanlagt på olika plattformar så kan du diktera ett helt annat pris, lite så funkar det. Det är också ett sätt att bygga ett positivt personligt varumärke och få ut dina åsikter via ett väldigt lättsmält medium. Hade jag varit intresserad av att släppa min anonymitet så hade nog YouTube varit en av de första plattformarna jag hade försökt etablera mig på. Spillover-effekten av att ha ett bra namn är helt enkelt så pass stora.


Har du inget nytt att säga? No problem!


Om du, likt många, inte känner att du har något unikt att säga som du vill dela med dig av så kan du faktiskt använda dig av YouTube för att tjäna pengar ändå. Det finns nämligen något kallat Creative Commons som du skulle använda dig av. Se klippet nedan för en liten genomgång 




Enkelt uttryckt så är Creative Commons ett gäng klipp som du är fri att använda som du vill. Du kan klippa om dem, göra en ny thumbnail och på så sätt ompaketera innehållet på ett sätt som du tror kommer driva mer intresse. På det här sättet kan du, med bra fingerspitzgefühl, få till klipp som många vill se och därmed driva trafik och intäkter. Jag själv gillar att man försöker med eget material men om man vill lära sig lite om videoredigering, grafiskt arbete och YouTube som plattform kan det här vara ett kul sätt att starta. 


Så, hur bra är YouTube som passiv inkomstform?


Dags att ge betyg på YouTube som passiv inkomstkälla. Som vanligt finns det många om och men vid en betygsättning men jag väljer att ge YouTube 14/25 i totalbetyg på min skala.
  • Kommersiell potential - 5
  • Initial tidsinsats - 2
  • Passivitet efter första tidsinsatsen - 2
  • Kostnadseffektivt att genomföra - 3
  • Hållbar inkomst över tid - 2

Kommentar om betygsättningen


Kommersiell potential: Här är YouTubes stora styrka. Lyckas du så finns det inget tak på hur stor inkomst det kan bli.

Initial tidsinsats: Det tar tid att bygga upp en tillräckligt stor skara prenumeranter för att du ska erhålla en vettig timpeng för ditt arbete, om nu målet är att tjäna pengar dvs. Du måste även göra lite jobb att researcha vilken teknik du ska ha för filmande, hur du ska redigera dina filmer, göra thumbnails, skriva manus för alla videos etc. Jag har stor respekt för den tid och energi YouTubers lägger ned i sitt arbete.

Passivitet efter första tidsinsatsen: Även om klippen ligger kvar år efter år så krävs det i regel att du driver in besökare till kanalen genom att komma med nytt innehåll. Undantaget till den här regeln skulle vara virala videos deluxe. Därför skulle jag skatta möjligheten till passivitet här som ganska låg.

Kostnadseffektivt att genomföra: En del teknikinvesteringar och kanske lite mjukvara men det handlar fortfarande inte om att förvärva anläggningstillgångar, råmaterial eller dyl som vid vanligt företagande. Du kan börja hyperbilligt med din smartphone bara och bygga upp kanalen över tid.

Hållbar inkomst över tid: Även om klippen ligger kvar år efter år så krävs det att det var väldigt populära klipp för att fortsätta driva in större summor. Dock så kommer dina prenumeranter finnas kvar om du väl förvärvat dem så om du vill plocka upp kanalen igen blir uppförsbacken mycket mindre. Men YouTube premierar aktiva användare och även om du kan vara passiv under ett tag, så kommer inte intäkterna bibehållas på samma nivåer.

Kul det här med att få dela med mig av olika passiva inkomstkällor, längtar redan nu att få skriva ihop nästa inlägg. Finns det någon ni ser fram emot lite extra? Och isf, är det något särskilt ni hade önskat att jag kollar lite extra på?

Utöver den här serien kan ni gärna kika in mina privatekonomiska verktyg och spartips.

4 kommentarer:

  1. Då vi har småbarn kollas det mycket på youtube och då helst de där leksaksrecensionerna eller där man ser två uxna händer som bygger ihop legobyggsatser eller leker med peppa gris dockhus. Väldigt populärt är även när familjer filmar sina barn som leker eller testar olika leksaker. Det finns ett antal väldigt populära (ryska, kinesiska) som tydligen tjänar extremt bra med pengar på detta. Dock tar ju filmandet och redigering en hel del tid, vet inte om de gör det själva eller lejer bort det, det är ofta hög klass med 4K, och skojiga ljud-effekter. Småbarn verkar älska detta med tanke på att den lille kan sitta klistrad i flera timmar.

    Själv kollar jag extremt sällan på youtube då det är svårt att hitta klipp med bra kvalitet. Kanhända att det blir en och annan instruktionsfilm för hur man bygger saker. Men även här är det si och så med kvaliteten, ofta tycker jag de hoppar över de där knepiga momenten när ett växthus ska byggas, eller ett bromsok monteras.

    Själv hade jag aldrig velat lägga ner den tid som krävs för att kunna tjäna pengar, jag tror att tiden är förbi när figurer som piediepie (vad har karln emot pajer egentligen eftersom han av namnet att döma vill att de ska dö?) kan sitta och snacka meningslös goja och tjäna mångmiljonbelopp. Det finns gott om "fenomen" här i världen, det som de alla har gemensamt är att folk tröttnar på dem ganska fort om de inte hela tiden producerar nya ännu mer spektakulära saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen, jag delar din bedömning kring att det är omåttligt populärt fortfarande med YouTube för "den yngre generationen" men jag vill ändå vidmakthålla att det är populärt även för oss gamlingar. YouTube är oftast källan jag söker mig till för tutorials för tekniska saker jag inte förstår mig på, oftast gjorde med screenshare och pedagogiska steg-för-steg, svinbra!

      Jag har dessutom börja följa ett par digitala entreprenörer just för att passiva inkomstkällor online blivit ett stort intresse. Det finns helt enkelt otroligt mycket matnyttig info på YouTube som alla vi kan tjäna på, och därmed kan publicisterna också få lite pengar för det.

      Men jag delar din uppfattning att tidsinsatsen sett till inkomsten man kan förvänta sig inte alls är värd det. Däremot kan den vara en del i en större strategi, som jag nämner i artikeln, och då tror jag det är guld värt om man får snurr på det. Vad tror du om det, rimligt?

      Radera
  2. Glöm inte heller att du måste ha fått upp ett visst antal videos, views osv innan du kan "slå på" annonser. Tidigare var gränsen lägre men den har höjts.

    La själv upp prankcalls för ca 10-15 år sedan, fick då en hel del views och fick då mail från youtube om att sätta på annonser. Det sket jag i då det inte var jag som gjort klippen. Detta var alltså innan youtube blev gigantyoutube.

    Men blev girig för ett halvår sedan och tänkte ja varför inte, gick inte då min kanal måste vara aktiv, ha återkommande material osv för att få vara med i annonsnätverket.

    Så det går alltså inte på samma sätt som tidigare att spamma in en massa videos o hoppas på easy money, du behöver skapa material.

    Google generellt verkar styra mer o mer åt att det är bra content som gäller, för webben är det bra skrivna texter som gäller, algoritmen är smart och gillar inte spamlinks längre.

    Däremot behöver du inte har höga produktionsvärden och fin utrustning för att bli någon på youtube. Följer själv en del odlare som har mellan 10k-300k följare och dom kör med en fast kamera alternativt mobil. Blir lite överdrivet ibland tycker jag när "alla" ska köra med skitdyr utrustning, ljudisolerat och så vidare och sen har dom inget innehåll eller något unikt alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inputen Oberoendefrihet, kul att höra från en till som gjort det här själv i större utsträckning.

      Det låter positivt att Google styr mer mot vettigt content även på den här fronten och att inte materialkravet är lika stort så att bra skapare kan komma in på banan lättare.

      Radera