Jag har unnat mig att konsumera lite mer amerikanska FIRE-inspiratörer och
radioprofiler den sista tiden. Jag hittade bl.a. en störtskön "Jag skräder
inte orden!" finansiell rådgivare på radio med kristna förtecken som gav
mig massa hjärtliga skratt, känns lite som ett drömyrke om jag tillåter mig
drömma mig bort lite. Men en annan amerikansk brunn att hämta visdom ur är ju
alltid MMM (Mr Money Mustache). I det här inlägget så tog han ett läsvärt grepp
om kostnadsposten transport, som ni kan läsa här. Det gjorde mig lite inspirerad att kolla
över detta själv och reflektera lite över vad det inneburit för mig.
Jag minns med brinnande frustration hur pendelsituationen var när jag först började arbeta. Jag jobbade för ett större bolag som, likt många andra storbolag, hade sitt kontor en bit utanför stadskärnan av kostnadsskäl. Det här innebar att jag var tvungen att ta två olika bussar för att komma till kontoret och tiden tog minst 33 minuter och 35 sekunder. Allt bara klickade den dagen.
Hur som helst, så var det alltid otroligt frustrerande trångt med människor
och med två byten varje dag blev man mer sårbar för förseningar. För att inte
nämna vad det gör med sinnet att hoppa i slaskpölar och få den grå, fuktiga
ridån i ansiktet varje dag. Jag upplevde inte, som vissa andra vittnat om, att
jag fick någon direkt kvalitetstid med att lyssna på podd eller plöja igenom
mejl på den pendeln. Tvärtom stal det både tid och sinnesro.
Efter jag bytte ifrån det jobbet så har jag alltid försökt att hitta arbete
som ligger centralt, gärna inom cykelavstånd också så att jag helt får kontroll
över när jag kommer till jobbet. Det ligger kanske lite i linje med det här att
aktivt söka ekonomisk frihet också? Jag har nu lyckats med det och gläds
väldigt mycket åt att ha ca 15 minuters cykeltur nu bara till jobbet, eller 30
minuters promenad om det är helt glashalt på backen.
Så vad är då fördelarna med mitt upplägg och varför anser jag det vara
eftersträvansvärt?
- Du får massa gratis motion
- Du får flexibilitet eftersom du
slipper anpassa dig till specifika avgångstider som kanske inte passar
ditt schema
- Du får se stadens fägring och
rytm med dina egna ögon istället för att ruttna i den sillburk som är vår
kära tunnelbana
- Du kan kosta på dig än mindre
klimatångest eftersom du. i alla fall på den här fronten, gjort ett
miljövänligt vägval. Speciellt jämfört med bil.
- Du slipper kostnaden för bil,
som kan ligga på drygt 100' om året utan
överdrift
- Om du inte har bil, så slipper
du kostnaden för pendelkort som exempelvis är 860 kr/mån i Stockholm
Vad jobbar
ni för upplägg här? Innan jag blir alltför påhoppad så kan jag självklart säga
att min situation som centralt boende i en storstad gör att jag får ett annat
perspektiv än en småbarnsfamilj på landsorten. Det är självklart. Men jag tror
ändå en viss transporthets även där kan vara nyttig ibland. De bekväma valen är
inte alltid de rätta här i livet. Sällan är de de rätta valen till och med.
Jag insåg detta för 3 år sen och när elcykelpremien kom så skaffade jag en elcykel för att slippa svetten och kunna cykla sämre dagar.
SvaraRaderaElcyklen som efter premien gått på ca 20 000kr, har betalat sig själv rent ekonomiskt efter 2 år. Sparar ca 1-1.5h per dag med cykeln, så för mig är det ett givet val. Cyklar året runt, i alla väder :-)
Snyggt jobbat, då har du vinterdäck också gissar jag? Funderat lite på det så att jag slipper traska när det är glashalt.
RaderaJa precis, det är riktigt bra med dubbdäck. Inte lika bekvämt och säkert när man kör på bar asfalt som det ändå för det mesta är här i Stockholm, men det hjälper rätt bra när man bara vill cykla över de isiga partierna. Kan ju dock tillägga att jag cyklat även under vinter i princip hela mitt liv (utan dubbdäck), och under 2 års tid även kört MC på vintervägar. Så en viss vana har jag ju byggt upp :)
RaderaOvan syftade jag på när jag växte upp till ca 20års ålder i en stad lite längre norrut. Blev uppehåll med cyklandet efter flytten till Stockholm, vilket jag nu, sedan 3 år tillbaka tagit upp igen
RaderaImponerande i vilket fall. Det tror jag kommer bli ett kul projekt inför nästa vinter sedan, hur man fixar cykeln till vintern på ett ekonomiskt sätt så att man kan pedala på även under vintermånaderna. Känner att flåset försvinner så otroligt snabbt om man inte får de där två dagliga cykelturerna man annars vant sig vid. För att inte nämna ekonomi och miljövinsterna det innebär att cykla som sagt. Tips på billiga dubbisar för att vanlig gammal citybike?
RaderaJag har Schwalbe marathon winter, de har dubbar upp en bit på sidan också. Vissa andra har bara i mitten, så dessa bör vara bättre när man svänger.
RaderaKostar motsvarande ett månadskort på SL för två stycket, så jag tycker det känns rimligt. Sen låter jag iofs en verkstad byta däck på cykeln, så det blir ju en extra kostnad. Men det är värt det för att slippa besväret då jag inte har någon bra yta att arbeta på
Tack för bra tips! Ja, det känns helt klart som en kostnad man kan leva med. Förhoppningsvis funkar ju det i flera år också så då kan man slå ut kostnaden lite fint också på sikt.
RaderaSkönt att de går upp en bit på sidorna också för extra grepp. Kan tänka mig att man blir lite mer trögrörlig på vanlig asfalt så klart men för att slippa cykla med dödsångest så känns det värt lite mer pustande också :)
Jag insåg detta för ett år sedan. Cyklar varje dag och det är så skönt.
SvaraRaderaAlla borde cykla om de har möjlighet.
Mvh PB?
Word.
RaderaMycket glad att jag tog beslutet. Midjan, lungorna och samvetet stämmer även de in i den tacksamheten.
Vi behöver inte avnjuta tuben till vardags men väl pendeltåget. Nu går vi ju i alla fall mot den så kallade "resten av året" då vi faktiskt kan cykla till jobbet. Med 1,7 mil enkel väg så blir det nästan 17 mil i veckan. Det kallar vi gratismotion! :)
SvaraRaderahttps://utbrytningen.blogspot.com
Oj. Cyklar ni på allvar så långt? Imponerande isf!
RaderaDet slirar ju in lite på den övriga motionen då. Det är lite svårt att löpa med en veckas cykling i benen de första veckorna ;)
RaderaHaha, ja det förstår jag verkligen. Blir nog lätt att man bara "tickar av" motionsdelen för veckan med den pendlingen i ryggen :).
RaderaJag hade nog tänkt på all extra träning på pluskontot med den pendlingen. Bra jobbat verkligen!
Ja så enkelt är det inte som konsult. Man får helt enkelt åka dit uppdragen finns. Bor man i storstaden borde man kunna åka buss/tunnelbana men vi som bor på landet får köra många mil ibland. Det är två mil från där vi bor till huvudkontoret, och sen beroende på vem jag har som kund kan det bli mellan 3-6 mil enkel resa i pendling. Alternativet är att få sparken för att man vägrar ta ett uppdrag eller säga upp sig och flytta till storstaden.
SvaraRaderaHaha. Ok, sparken ska du ju inte behöva få, hade varit onödigt. Men som du lyfter upp så verkar ni ju bo en bit utanför också, så då faller du i den kategorin som faktiskt kanske behöver ha bilen tillgänglig. :)
RaderaDet kallas i så fall "uppsägning pga arbetsbrist". Ett konsultföretag kan ju inte ha en konsult som inte går att hyra ut om denne vägrar ta vissa uppdrag för att de ligger långt borta och innebär pendling. Så enkelt är det. PÅ mitt förra konsultjobb blev i alla fall två personer uppsagda för att de var för kräsna med vilka uppdrag de tog. Budget tror jag är max 1 månad på "bänken", sen är det adios..
RaderaHårda bud, men så tjänar ni i regel därefter så det är väl att förvänta kanske? ;)
RaderaHelt klart en poäng att ta med pendlingskostnaden i kalkylen. Vi funderar på att flytta närmare stan. Högre hyra men skulle spara tre SL-kort en stor del av året.
SvaraRaderaExakt, tycker folk kan vara lite dåliga på att ta med det i ekvationen ibland. Det slår lite hål på myten att det är så förbannat dyrt att bo i innerstan. Nog för att hyran kan ligga högre men om ditt liv är anpassat efter det, så kan det t.o.m. bli billigare med ett centralt liv. Lite av en motsats till vad många tror och tänker där ute.
Radera